Afbeelding van een videowall

De Toegevoegde Waarde Van Jouw Bedrijfsfilm

mlukowski Bedrijfsfilm Leave a Comment

Door de toename van het aantal breedbandinternet aansluitingen en de steeds lager wordende kosten van bedrijfsfilm productie, zetten steeds meer bedrijven video in als hun belangrijkste vorm van communicatie. Onderzoek heeft uitgewezen dat websites met video-content beter bekeken worden dan websites met alleen tekst en foto’s. Bezoekers blijven langer op de pagina en zijn eerder bereid door te klikken naar andere pagina’s. Video is tenslotte een medium dat uitdaagt en verleidt en video heeft enorm veel mogelijkheden.

 

De meeste bedrijven gebruiken video om een algemeen beeld van zichzelf te schetsen. “Dit zijn we en dat doen we” overgoten met een leuk sausje van flitsende graphics en dito muziek. Zo een bedrijfsfilm is een prima oplossing voor een beurs of bij de kennismaking met een nieuwe klant. Maar het is de vraag of de meeste kijkers dit interessant vinden, het gaat tenslotte om de toegevoegde waarde voor de kijker en die toegevoegde waarde zit meestal in de oplossing voor een probleem. Een oplossing die je met jouw product of dienst kunt bieden. Een makkelijk hulpmiddel om te controleren of je bedrijfsfilm een toegevoegde waarde biedt is deze: bekijk eerst je bedrijfsfilm en lees daarna de onderstaande stelling en vervang de schuingedrukte zinsdelen met die van jouw situatie.

 

Onze bedrijfsfilm laat aan (vul je doelgroep in) zien dat onze producten of diensten een oplossing bieden voor (vul de problemen in) en de volgende voordelen opleveren: (vul de voordelen in) . Het succes van onze bedrijfsfilm kunnen wij meten met (vul de manier in waarop je dit kunt meten).

 

Als niet gelijk duidelijk is hoe je de eerste drie schuingedrukte zinsdelen kunt vervangen met die uit je situatie dan is de kans groot dat jouw bedrijfsfilm geen enkele meting zal doorstaan. Je bedrijfsfilm heeft dus geen enkele toegevoegde waarde voor een kijker en deze zal dus snel afhaken. Als je het laatste schuingedrukte woord niet kunt vervangen dan zult je nooit weten wat je met je bedrijfsfilm hebt bereikt. Het is dus van belang dat er duidelijke doelen worden gesteld voordat de bedrijfsfilm word gemaakt.

 

Gelukkig zijn er zijn veel creatieve oplossingen om jouw bedrijfsfilm een toegevoegde waarde te geven. Denk bijvoorbeeld eens aan een:

 

Product presentatie video
Een product presentatie video is vooral geschikt voor klanten die nog vroeg in het koopproces zitten. Productpresentaties focussen vooral op de voordelen van je product of dienst. Ze bekijken het probleem vanuit het perspectief van de klant en bieden gelijk de oplossing. Een product presentatie video helpt jouw klanten en prospects te kiezen voor je product of dienst en niet voor die van de concurrentie.

 

Product demonstratie video
De belangrijkste doelgroep voor een productdemonstratie video zijn klanten die al ver in het koopproces zitten en op het punt staan de koopbeslissing te nemen. Met een demonstratie video laat je zien hoe je product werkt of wat je dienst inhoudt. De focus ligt vooral op de inhoud en de mogelijkheden en hoe het zich hierin onderscheid van de concurrentie. Productdemonstraties helpen klanten om juist voor jouw product of dienst te kiezen.

 

Klantervaringen op video
Je kunt tevreden klanten uitnodigen om hun ervaringen via een korte video te delen met andere klanten en prospects. De toegevoegde waarde van zo een video is enorm. Mensen zijn eerder geneigd tot aankoop als ze bevestigd worden door anderen. Interview de klant in zijn eigen omgeving en laat de klant vertellen over de geweldige voordelen die je product of dienst heeft. Zo een video hoeft niet zo lang te zijn, tussen de 20 seconden en 1 minuut is lang genoeg. Voordeel hiervan is dat de kosten relatief laag zijn.

 

Naast commerciële doeleinden kan video ook gebruikt worden als hulpmiddel voor je interne communicatie. Denk bijvoorbeeld een aan:

 

Instructie video voor je personeel

De meeste bedrijven werken met geavanceerde software pakketten. Nieuwe medewerkers moeten hier vertrouwd mee raken en meestal zijn het de directe collega’s die dit voor hun rekening nemen. Misschien huur je hiervoor wel een trainer in. Uiteindelijk gaat dit gaat ten koste van productiviteit en van geld. Het is veel effectiever en goedkoper om een serie instructievideo’s te maken waarmee zij stap voor stap vertrouwd kunnen raken met alle systemen. Deze instructievideo’s kunnen aangeboden worden op DVD of op het intranet.

 

Wervings video voor nieuw personeel

Je kent natuurlijk alle gangbare teksten die gebruikt worden voor het werven van nieuw personeel. Het probleem is dat het altijd een leuk team of een prachtige omgeving is waar ze komen te werken. Met een vacature video kunt je direct laten zien wat de sollicitant te wachten staat. Zo krijgen zij een goede indruk van de sfeer en de normen en waarden die jij uitdraagt met als resultaat betere sollicitanten die helemaal voldoen aan het profiel van de functie.